Monday 19 May 2008

mesyuarat e-bahan pqs btp capitol hotel KL

mesyuarat ebahan pqs dan psi btp telah diadadkan pada 16 hingga 18 mei 2008 di capitol hotel KL. semua penilai hadir dan telah bermesyuarat dari jam 8.30 pagi gingga 10 malam dan telah siap semua kerja dengan jayanya.
selamat berjaya dan jumpa lagi


jersey baru untyuk ditempah harga sekitar RM 500 satu set ( 16 helai)

Wednesday 14 May 2008

contoh surat perlantikan pentaksir sekolah

SMK AGAMA KERIAN
JALAN KAMPONG SELAMAT,
34400 SIMPANG EMPAT SEMANGGOL.
PERAK
Kod sekolah : ARA 166
Tel Pejabat : 05-8904997
Tel Pengetua :
No. Fax : 05-890
No. Emel : S

________________________________________________________________________

Ruj. Tuan :
Ruj. Kami : SMKAK(K) 06/06/001(01)
Tarikh : 22 April 2007
23 Rabiul Akhir 1427


En. Mohd Alawi bin Abdul Kudus


Tuan,

PENTAKSIRAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH ( PLBS ) 2007
MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AL-QURAN DAN AL-SUNNAH
PERLANTIKAN SEBAGAI PENTAKSIR SEKOLAH

Perkara di atas adalah dirujuki.

2. Sehubungan itu, sukacita dimaklumkan bahawa tuan telah dilantik sebagai Pentaksir Sekolah bagi Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah ( PLBS ) PQS tahun 2007.

3. Pihak sekolah amat berbesar hati atas kesudian tuan menerima perlantikan ini.

4. Semuga tuan dapat menjalankan tanggungjawab dan amanah ini dengan penuh cemerlang.

Kerjasama tuan terlebih dahulu diucapkan terima kasih.

Sekian.

‘ BERKHIDMAT UNTUK NEGARA ‘

Saya yang menurut perintah,


( TUAN HJ HAMZAH B MD SALLEH )
Pengetua,




sumber inspirasi daerah kerian. mampu 100% dalam semua aspek

Tuesday 13 May 2008

plbs pqs

1.0 OBJEKTIF

Memastikan penyelaras Pentaksiran Berasaskan Sekolah menggunakan manual ini bagi menentukan pemberian markah/skor Pentaksiran Berasaskan Sekolah oleh pentaksir dilakukan mengikut peraturan penskoran yang ditetapkan bagi menjamin kesahan dan kebolehpercayaan markah/skor yang diberi.

2.0 SKOP

Penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ini merujuk kepada penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di semua sekolah.

3.0 DOKUMEN RUJUKAN

3.1 Arahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
3.2 Buku Peraturan dan Panduan Peperiksaan SPM
3.3 Model 3P – Pemantauan, Penyelarasan dan Pengesanan
3.4 Pekeliling Pelaksanaan Penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
3.5 Pekeliling Pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah
3.6 Peraturan Pemarkahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah

4.0 DEFINISI

4.1 Borang Markah Individu
Satu borang yang diguna pakai untuk merekodkan markah/skor calon yang dinilai oleh pentaksir.

4.2 Borang Markah Kelompok
Satu borang yang diguna pakai untuk merekodkan markah/skor calon yang dikelompokkan.

4.3 Borang Pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah Satu borang yang diguna pakai untuk menyenaraikan nama pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah.

4.4 Penyelaras Guru-guru yang dilantik menyelaras Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan diberi kuasa untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan markah/skor Pentaksiran Berasaskan Sekolah.

4.5 Penyelarasan Satu proses untuk melihat dan memastikan sesuatu markah/skor diberi mengikut skema pemarkahan yang telah ditetapkan.

4.6 Ketua Pentaksir Guru yang dilantik bagi menyelaraskan kerja-kerja penyelaras.

4.7 Pentaksir Guru yang mentaksirkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di peringkat sekolah.

4.8 Jadual Waktu Satu jadual yang menunjukkan hari dan masa sesuatu mata pelajaran diajar di sekolah.

4.9 Sebelum penyelarasan Masa sebelum penyelarasan dilaksanakan di sekolah-sekolah.

4.10 Selepas penyelarasan Masa setelah tamat tempoh penyelarasan di sekolah-sekolah.

4.11 Semasa penyelarasan Masa dalam tempoh penyelarasan berjalan di sekolah-sekolah.


5.0 AKRONIM

5.1 JPN Jabatan Pelajaran Negeri
5.2 K Pan Ketua Panitia
5.3 K Peny Ketua Penyelaras
5.4 KPP BPP Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Penilaian dan Peperiksaan.
5.5 KS SPPMALN Ketua Sektor, Sektor Pengendalian Peperiksaan Menengah Atas dan Luar Negeri
5.6 KS SPUA Ketua Sektor, Sektor Pembinaan Ujan Akademik
5.7 KS SPUTV Ketua Sektor, Sektor Pembinaan Ujian Teknik & Vokasional
5.8 KPP UPSPM Ketua Penolong Pengarah, Unit Peperiksaan SPM
5.9 KSPA Ketua Sektor Pengurusan Akademik
5.10 SPP UPP Ketua Sektor, Sektor Penilaian dan Peperiksaan.
5.11 LPM Lembaga Peperiksaan Malaysia
5.12 Peg MP Pegawai Mata Pelajaran
5.13 Pen Pentaksir
5.14 Peny Penyelaras
5.15 Pg Pengetua
5.16 PPD Pejabat Pendidikan Daerah
5.17 PPG Pegawai Pendidikan Gabungan
5.18 PPN Pengarah Pelajaran Negeri
5.19 UPSPM Unit Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia


6.0 PROSEDUR

BIL PROSES TANGGUNGJAWAB
Sebelum Penyelaras
6.1 Menyediakan surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP UPSPM
6.2 Menghantar surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke JPN.
KPP UPSPM
6.3 Menerima surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada LPM.
KPP BPP / KS SPP
6.4 Menghantar surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke sekolah.
KPP BPP / KS SPP
6.5 Menerima surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada JPN.
Pg
6.6 Menerima buku Arahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan Peraturan Pemarkahan daripada JPN.
Pg
6.7 Menerima taklimat pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada Pengetua.
Pen
6.8 Menyenaraikan nama pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam Borang Pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
K Pan
6.9 Menyediakan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pen
6.10 Mengesahkan Borang Pentaksir dan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pg
6.11 Menghantarkan Borang Pentaksir dan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke UPP JPN.
Pg
6.12 Menerima Borang Pentaksir dan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada sekolah.
KPP BPP / KS SPP
6.13 Meneliti dan memahami Arahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan Peraturan Pemarkahan serta mengenal pasti bahan dan alat untuk pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pen
6.14 Menilai dan memberi markah/skor calon mengikut skima penskoran yang ditetapkan.
Pen
6.15 Merekodkan markah/skor setiap calon dalam Borang Markah Individu.
Pen
6.16 Mengesahkan Borang Markah Individu yang telah lengkap dengan pemarkahan/penskoran calon.
Pg
6.17 Menyediakan dan menghantar surat tentang pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP UPSPM
6.18 Menerima surat tentang pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada LPM.
KSPA JPN
6.19 Menghantar surat tentang pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke sekolah.
KPP BPP / KS SPP
6.20 Memaklumkan pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah kepada pentaksir.
Pg
6.21 Mengenal pasti guru-guru untuk dilantik sebagai Pentaksir.
KPP/ KS SPP
6.22 Melantik Ketua Pentaksir Negeri (KPN) dan Ketua Pentaksir Kawasan (KPKw) Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP/ KU SPP
6.23 Menyediakan surat pelantikan KPN dn KPKw Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP/ KU SPP
6.24 Menyediakan jadual penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah berdasarkan jadual Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang disediakan oleh sekolah.
KPP/ KU SPP
6.25 Menghantar jadual penyelarasan dan senarai nama penyelaras ke sekolah.
KPP/KU SPP
6.26 Menerima jadual penyelarasan dan senarai nama penyelaras daripada JPN.
Pg
6.27 Menerima surat pelantikan penyelaras Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan jadual penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPN & PKw
6.28 Menyemak jadual penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan memberi maklum balas kepada JPN jika perlu.
KPN & PKw
6.29 Memaklumkan kepada Pengetua tentang tugas dan jadual penyelarasan.
KPN & PKw
6.30 Mengadakan taklimat penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan mengedarkan bahan penyelarasan peringkat pusat.
KPP UPSPM
6.31 Menghadiri taklimat penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPN & PKw
6.32 Memberi taklimat dan menyelaraskan skema pemarkahan penyelaras.
Peg MP
6.33 Membuat persiapan untuk melaksanakan tugas penyelarasan.
KPN & PKw
Semasa Penyelarasan
6.34 Melawat sekolah yang dijadualkan untuk diselaraskan.
PKw
6.35 Mendapatkan Borang Markah Individu Pentaksiran Berasaskan Sekolah, Borang Pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan jadual Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada pentadbir.
PKw
6.36 Mendapatkan maklumat dan status terkini pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada pentaksir.
PKw
6.37 Memilih 10 sampel yang mewakili tiga kategori skor; 3 skor tinggi (T), 4 skor sederhana (S) dan 3 skor rendah (R).
PKw
6.38 Menilai dan memberi markah/skor sampel berkenaan.
PKw
6.39 Membandingkan markah/skor penyelarasan dengan skor pentaksir.
PKw
6.40 Membina graf perbandingan secara mewujudkan graf regresi untuk mendapatkan penyesuaian graf lurus terbaik jika terdapat perbezaan.
PKw
6.41 Menyelaraskan semua markah/skor bagi calon sekolah berkenaan jika perlu.
PKw
6.42 Mengesahkan markah/skor yang telah diselaraskan.
Pg
6.43 Memberi maklum balas kepada pentaksir tentang penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang telah dijalankan.
PKw
Selepas Penyelarasan
6.44 Melengkapkan dan menghantar Borang Penyelarasan kepada JPN.
PKw
6.45 Menerima Borang Penyelarasan daripada KPKw.
KPN
6.46 Meneliti Borang Penyelarasan dan mengambil tindakan susulan jika perlu.
KPN
6.47 Menyediakan dan menghantar laporan penyelarasan ke Ketua Pentaksir Kebangsaan (KPK).
KPN
6.48 Menerima laporan penyelarasan daripada KPN.
KPK
6.49 Menerima maklum balas terkini daripada KPN dan mengambil tindakan susulan jika perlu.
KPK
6.50 Merumuskan laporan penyelarasan dan memberi maklum balas ke LPM.
KPK
CADANGAN PELAN TINDAKAN
PENILAIAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH (PLBS)
PENDIDIKAN AL-QURAN DAN AL-SUNNAH ( 5227/2 )
TAHUN 2008

BULAN TARIKH PERKARA TINDAKAN


Februari

13-15/2/08
18-22/2/08 • Mesyuarat Pelaksanaan KPK bersama LPM
• Mesyuarat Penyelarasan PLBS KPK Bersama KPN
LPM
KPK
KPN
Mac • Perjumpaan/taklimat bersama
SPP dengan KPN
LPM
- • Sekolah menerima bahan/soalan daripada LPM dan pelaksanaan PLBS SPP JPN
April • Mesyuarat Pelaksanaan PLBS kepada KPW dan KPS bersama JPN
• Pelaksanaan PLBS di sekolah JPN/PPD

Jun-Julai
- • Pemantauan dan penyelarasan KPN & KPW
Julai - • Pelaksanaan PLBS calon persendirian berpusat SPP JPN
• Pemantauan dan penyelarasan skor. KPN & KPW
• Markah calon persendirian
dihantar ke JPN KPN
Ogos - • Kemasukan markah secara on-line oleh s/u peperiksaan sekolah
• Hantar salinan hard copy/disket ke JPN S/U Peperiksaan
September - • Mesyuarat penyelarasan laporan pemantauan PLBS di sekolah antara KPN dan KPW SPP JPN
Oktober
-
Disember • KPN menghantar laporan PLBS kepada JPN dan KPK. KPN

CARTA ALIRAN
PELAKSANAAN PLBS PERINGKAT NEGERI
KUALA LUMPUR, May 12 (Bernama) -- Realising that the opposition members in parliament were trying to disrupt his debate on the royal address, Rembau MP Khairy Jamaluddin refused to make way. This riled up some of the lawmakers and the atmosphere got even more heated up when the government backbencher touched on the oil price increase and linked it to the political agenda of the opposition which he said had played on the issue to win votes in the March 8 general election. Khairy was debating on the motion of thanks for the speech by the Yang di-Pertuan Agong at the opening of parliament's 12th session recently. He also said that the Parti Keadilan Rakyat (PKR) adviser (Datuk Seri Anwar Ibrahim) had lied to the people when he constantly boasted and reminded the people that when he was Finance Minister, there was no oil price hike. "He forgot to inform that when he was Finance Minister, the world price for crude oil was only US$12 to US$26 a barrel. Now the price has exceeded US$120 a barrel. So what was so difficult during his time?" -- MORE PARLIAMENT-KHAIRY 2 (LAST) KUALA LUMPUR Khairy said he refused to allow the other MPs to interrupt his speech because of the limited time given to speak. This caused Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) and some of the other lawmakers to refer to Section 31 (b) of the parliament Standing Order on the right of parliamentarians to give clarification, 36(4) on using disrespectful language and 36(10) on using words that could arouse anger and racial tension.

ADVERTISEMENT

Zulkifli Noordin (PKR-Kulim-Bandar Baharu) stood up and said: "If (you are) scared, then don't be an MP. Might as well as just switch on the tape (recorder)."

Khairy had earlier referred to the PKR abbreviation as Projek Khinzir Raksasa (Mammoth Pig Project) which prompted some of the lawmakers, including N. Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai) and Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang), to stand up to seek clarification. Mahfuz Omar (Pas-Pokok Sena) then suggested that Khairy read his speech to Kemas kindergarten children if he did not wish to be interrupted before saying that PBN stood for Projek Babi Nasional (National Pig Project), drawing laughter in the House.

Deputy Dewan Rakyat Speaker Datuk Ronald Kiandee appealed for calm and said that Khairy did not go against the Standing Order and could continue with the debate.

-- BERNAMA