Tuesday 13 May 2008

plbs pqs

1.0 OBJEKTIF

Memastikan penyelaras Pentaksiran Berasaskan Sekolah menggunakan manual ini bagi menentukan pemberian markah/skor Pentaksiran Berasaskan Sekolah oleh pentaksir dilakukan mengikut peraturan penskoran yang ditetapkan bagi menjamin kesahan dan kebolehpercayaan markah/skor yang diberi.

2.0 SKOP

Penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ini merujuk kepada penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di semua sekolah.

3.0 DOKUMEN RUJUKAN

3.1 Arahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
3.2 Buku Peraturan dan Panduan Peperiksaan SPM
3.3 Model 3P – Pemantauan, Penyelarasan dan Pengesanan
3.4 Pekeliling Pelaksanaan Penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah
3.5 Pekeliling Pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah
3.6 Peraturan Pemarkahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah

4.0 DEFINISI

4.1 Borang Markah Individu
Satu borang yang diguna pakai untuk merekodkan markah/skor calon yang dinilai oleh pentaksir.

4.2 Borang Markah Kelompok
Satu borang yang diguna pakai untuk merekodkan markah/skor calon yang dikelompokkan.

4.3 Borang Pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah Satu borang yang diguna pakai untuk menyenaraikan nama pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah.

4.4 Penyelaras Guru-guru yang dilantik menyelaras Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan diberi kuasa untuk menentukan kesahan dan kebolehpercayaan markah/skor Pentaksiran Berasaskan Sekolah.

4.5 Penyelarasan Satu proses untuk melihat dan memastikan sesuatu markah/skor diberi mengikut skema pemarkahan yang telah ditetapkan.

4.6 Ketua Pentaksir Guru yang dilantik bagi menyelaraskan kerja-kerja penyelaras.

4.7 Pentaksir Guru yang mentaksirkan Pentaksiran Berasaskan Sekolah di peringkat sekolah.

4.8 Jadual Waktu Satu jadual yang menunjukkan hari dan masa sesuatu mata pelajaran diajar di sekolah.

4.9 Sebelum penyelarasan Masa sebelum penyelarasan dilaksanakan di sekolah-sekolah.

4.10 Selepas penyelarasan Masa setelah tamat tempoh penyelarasan di sekolah-sekolah.

4.11 Semasa penyelarasan Masa dalam tempoh penyelarasan berjalan di sekolah-sekolah.


5.0 AKRONIM

5.1 JPN Jabatan Pelajaran Negeri
5.2 K Pan Ketua Panitia
5.3 K Peny Ketua Penyelaras
5.4 KPP BPP Ketua Penolong Pengarah, Bahagian Penilaian dan Peperiksaan.
5.5 KS SPPMALN Ketua Sektor, Sektor Pengendalian Peperiksaan Menengah Atas dan Luar Negeri
5.6 KS SPUA Ketua Sektor, Sektor Pembinaan Ujan Akademik
5.7 KS SPUTV Ketua Sektor, Sektor Pembinaan Ujian Teknik & Vokasional
5.8 KPP UPSPM Ketua Penolong Pengarah, Unit Peperiksaan SPM
5.9 KSPA Ketua Sektor Pengurusan Akademik
5.10 SPP UPP Ketua Sektor, Sektor Penilaian dan Peperiksaan.
5.11 LPM Lembaga Peperiksaan Malaysia
5.12 Peg MP Pegawai Mata Pelajaran
5.13 Pen Pentaksir
5.14 Peny Penyelaras
5.15 Pg Pengetua
5.16 PPD Pejabat Pendidikan Daerah
5.17 PPG Pegawai Pendidikan Gabungan
5.18 PPN Pengarah Pelajaran Negeri
5.19 UPSPM Unit Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia


6.0 PROSEDUR

BIL PROSES TANGGUNGJAWAB
Sebelum Penyelaras
6.1 Menyediakan surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP UPSPM
6.2 Menghantar surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke JPN.
KPP UPSPM
6.3 Menerima surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada LPM.
KPP BPP / KS SPP
6.4 Menghantar surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke sekolah.
KPP BPP / KS SPP
6.5 Menerima surat pekeliling pengendalian Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada JPN.
Pg
6.6 Menerima buku Arahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan Peraturan Pemarkahan daripada JPN.
Pg
6.7 Menerima taklimat pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada Pengetua.
Pen
6.8 Menyenaraikan nama pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah dalam Borang Pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
K Pan
6.9 Menyediakan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pen
6.10 Mengesahkan Borang Pentaksir dan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pg
6.11 Menghantarkan Borang Pentaksir dan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke UPP JPN.
Pg
6.12 Menerima Borang Pentaksir dan jadual kerja Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada sekolah.
KPP BPP / KS SPP
6.13 Meneliti dan memahami Arahan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan Peraturan Pemarkahan serta mengenal pasti bahan dan alat untuk pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
Pen
6.14 Menilai dan memberi markah/skor calon mengikut skima penskoran yang ditetapkan.
Pen
6.15 Merekodkan markah/skor setiap calon dalam Borang Markah Individu.
Pen
6.16 Mengesahkan Borang Markah Individu yang telah lengkap dengan pemarkahan/penskoran calon.
Pg
6.17 Menyediakan dan menghantar surat tentang pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP UPSPM
6.18 Menerima surat tentang pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada LPM.
KSPA JPN
6.19 Menghantar surat tentang pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah ke sekolah.
KPP BPP / KS SPP
6.20 Memaklumkan pelaksanaan penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah kepada pentaksir.
Pg
6.21 Mengenal pasti guru-guru untuk dilantik sebagai Pentaksir.
KPP/ KS SPP
6.22 Melantik Ketua Pentaksir Negeri (KPN) dan Ketua Pentaksir Kawasan (KPKw) Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP/ KU SPP
6.23 Menyediakan surat pelantikan KPN dn KPKw Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPP/ KU SPP
6.24 Menyediakan jadual penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah berdasarkan jadual Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang disediakan oleh sekolah.
KPP/ KU SPP
6.25 Menghantar jadual penyelarasan dan senarai nama penyelaras ke sekolah.
KPP/KU SPP
6.26 Menerima jadual penyelarasan dan senarai nama penyelaras daripada JPN.
Pg
6.27 Menerima surat pelantikan penyelaras Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan jadual penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPN & PKw
6.28 Menyemak jadual penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan memberi maklum balas kepada JPN jika perlu.
KPN & PKw
6.29 Memaklumkan kepada Pengetua tentang tugas dan jadual penyelarasan.
KPN & PKw
6.30 Mengadakan taklimat penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan mengedarkan bahan penyelarasan peringkat pusat.
KPP UPSPM
6.31 Menghadiri taklimat penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
KPN & PKw
6.32 Memberi taklimat dan menyelaraskan skema pemarkahan penyelaras.
Peg MP
6.33 Membuat persiapan untuk melaksanakan tugas penyelarasan.
KPN & PKw
Semasa Penyelarasan
6.34 Melawat sekolah yang dijadualkan untuk diselaraskan.
PKw
6.35 Mendapatkan Borang Markah Individu Pentaksiran Berasaskan Sekolah, Borang Pentaksir Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan jadual Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada pentadbir.
PKw
6.36 Mendapatkan maklumat dan status terkini pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah daripada pentaksir.
PKw
6.37 Memilih 10 sampel yang mewakili tiga kategori skor; 3 skor tinggi (T), 4 skor sederhana (S) dan 3 skor rendah (R).
PKw
6.38 Menilai dan memberi markah/skor sampel berkenaan.
PKw
6.39 Membandingkan markah/skor penyelarasan dengan skor pentaksir.
PKw
6.40 Membina graf perbandingan secara mewujudkan graf regresi untuk mendapatkan penyesuaian graf lurus terbaik jika terdapat perbezaan.
PKw
6.41 Menyelaraskan semua markah/skor bagi calon sekolah berkenaan jika perlu.
PKw
6.42 Mengesahkan markah/skor yang telah diselaraskan.
Pg
6.43 Memberi maklum balas kepada pentaksir tentang penyelarasan Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang telah dijalankan.
PKw
Selepas Penyelarasan
6.44 Melengkapkan dan menghantar Borang Penyelarasan kepada JPN.
PKw
6.45 Menerima Borang Penyelarasan daripada KPKw.
KPN
6.46 Meneliti Borang Penyelarasan dan mengambil tindakan susulan jika perlu.
KPN
6.47 Menyediakan dan menghantar laporan penyelarasan ke Ketua Pentaksir Kebangsaan (KPK).
KPN
6.48 Menerima laporan penyelarasan daripada KPN.
KPK
6.49 Menerima maklum balas terkini daripada KPN dan mengambil tindakan susulan jika perlu.
KPK
6.50 Merumuskan laporan penyelarasan dan memberi maklum balas ke LPM.
KPK

No comments: